Skip to main content

PEMASARAN PERPUSTAKAAN



DEFINASI PEMASARAN
  • beberapa jenis aktiviti yang berhubung kait antara satu dengan yang lain, ia bermula denganpelanggan.
  • satu proses pertukaranataupun satu cara bagi memupuk kerjasama serta perkongsian antara pihak yang menawarkan barangan ataupun perkhidmatan dengan pihak yang menerima barangan ataupun sesuatu perkhidmatan.

PEMASARAN PERPUSTAKAAN 

  • menyampaikan kepada komuniti pelanggan mengenai apa yang dapat ditawarkan dan manfaat-manfaatnya.


TUJUAN PERTUKARAN wujud 5 keadaan

  1. Perlu ada sekurang-kurangnya 2 pihak.
  2. Setiap pihak perlu ada sesuatu yang bernilai untuk pihak yang satu lagi.
  3. Setiap pihak berupaya berkomunikasi dan menawarkan barangan ataupun perkhidmatan.
  4. Setiap pihak bebas menerima ataupun menolak tawaran pihak satu lagi.
  5. Setiap pihak mempunyai keinginan dan merasa patut untuk berurusan dengan pihak yang satu lagi.
MEMASARKAN PERPUSTAKAAN 
  • barangan yang ditawarkan adalah koleksi bahan-bahan yang dimiliki hasil terbitan perpustakaan itu sendiri seperti buku, majalah, jurnal, surat khabar, pita audio, pita video, CD-ROM, pangkalan data & internet.
  • perkhidmatan yang ditawarkan seperti bahan pinjaman bahan, fotokopi, khidmat rujukan dan kesedaran semasa, penyampain maklumat terpilih dan pinjaman antara perpustakaan.
  • program dan aktiviti yang dijalankan secara berterusan ataupun sempena sambutan acara tertentu.
  • menyediakan tempat bagi pelajar sekolah mengulangkaji dan belajar.
  • menyediakan bahan-bahan pembelajaran seperti buku ulangkaji dan rujukan bagi menyokong kurikulum sekolah.
  • memberikan latihan kemahiran dalam pencarian maklumat seperti progran literasi maklumat atau celik maklumat.
  • menyediakan ruang ataupun dewan untuk keunaan masyarakat setempat.
  • membuat kerjasama dengan badan -badan lain bagi memupuk minat membaca

SEBAB PERLUNYA PEMASARAN PERPUSTAKAAN

  1. Perkembangan internet sebagai media maklumat yang paling popular dan anggapan orang ramai bahawa maklumat boleh didapati secara percuma di internet.
  2. Ramai yang berfikir,pencarian maklumat di intenet & pangkalan data atas talian boleh mereka lakukan sendiri tanpa bantuan pustakawan. Ramai yang tidak menyedari kepakaran pustakawan dalam strategi dan teknik pencarian maklumat; adalah amat efektif dalam waktu yang pantas, dan dapat menjimatkan kos.
  3. Perkembangan perpustakaan virtual ataupun digital yang tidak menonjolkan tugas dan kepentingan pustakawan. Dalam hal ini, tugas pustakawan diambil alih oleh pakar komputer ataupun pakar sistem maklumat yang tidak mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam memperoleh, mengurus, mengkatalog dan mengelas maklumat.
  4. Pengurangan peruntukan di dalam organisasi membawa kesan kepada perpustakaan,ini disebabkan kerana perpustakaan dianggap tidak membawa keuntungan kewangan, dan perpustakaan sering menerima peruntukan kecil yang tidak memadai bagi penambahan koleksi yang memuaskan. selain itu perpustakaan sering berhdapan dengan masalah kekurangan kakitangan.
  5. Kerja-kerja perpustakaan mula diupah (outsource) kepada syarikat luar untuk dilaksanakan.

AKTIVITI PEMASARAN 

  1. Maskot, logo dan slogan
  2. Brosur
  3. Surat berita atau newsletter
  4. Mel terus atau direct email
  5. Papan kenyataan atau bulletin board
  6. Cenderahati
  7. E-mel
  8. Laman Web
  9. Iklan

AKTIVITI PERHUBUNGAN AWAM 

  1. Rumah terbuka.
  2. Program membaca bersama sekolah.
  3. Program membantu pelajar membuat kajian atau projek sekolah.

Comments

Popular posts from this blog

UaU ke UHei Penilaian Pelupusan Rekod Unit Arkib Universiti membuat penilaian pelupusan Rekod di  Unit Hal Ehwal Islam,UiTM Cawangan Pahang  pagi ini.

Ulasan Buku : Petua Menangani STRES

  17 November 2020 Tajuk Buku : Petua Menangani STRES Penulis : Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah, Haji Muhammad Zakaria, Muntazah Tumian dan Mahfuzah Omar Penerbit : Telaga Biru Sdn. Bhd. Tahun Terbitan : November 2017 Kehidupan anda dalam era globalisasi hari ini mengundang tekanan dari semua arah. Tekanan ini mengenai semua golongan dari pelajar hingga kepada ibu bapa, pekerja, golongan profesional, pemimpin dan rakyat jelata. Stres menjadikan diri kita tertekan, produktiviti diri menurun, jiwa tidak tenteram dan tindakan menjadi tidak rasional. Pada masa yang sama timbul perasaan marah, geram, lemah dan hilang keyakinan diri. Stres berpunca daripada sifat semula jadi yang tidak stabil seperti terlalu inginkan kemenangan, bersikap perfectionist, suka mendesak, risau keterlaluan, tidak mahu menerima teguran, bersangka buruk dan berdendam. Untuk menghindarkan diri daripada fenomena ini, kita perlu menangani stres dengan bijak. Jika stres tidak boleh dihilangkan sepenuhnya, ia per

Archive Collection : Tahun 2005, Edisi 54 / Disember 2021

   20 Disember 2021 Tahun 2005, Edisi 54 / Disember 2021 Archive Collection diterbitkan bagi mempromosikan koleksi bahan arkib kepada warga universiti oleh Unit Arkib Cawangan, Perpustakaan Al-Bukhari, UiTM Cawangan Pahang. Diskripsi : Senarai nombor telefon setiap bahagian di UiTM Cawangan Pahang Online Finding Archive (OFA) KLIK SINI   sila ikuti maklumat terkini dilaman web rasmi kami di : https://pahang.library.uitm.edu.my/ LIKE & FOLLOW FACEBOOK Perpustakaan Al-Bukhari : https://www.facebook.com/library.uitm.pahang Sekian, terima kasih.